BEN ER WEER en the winterbreak - Reisverslag uit Duino, Italië van Christof Ephraïm - WaarBenJij.nu BEN ER WEER en the winterbreak - Reisverslag uit Duino, Italië van Christof Ephraïm - WaarBenJij.nu

BEN ER WEER en the winterbreak

Door: Christof

Blijf op de hoogte en volg Christof

18 Januari 2009 | Italië, Duino

Hoi, weer een bericht na een lange winterbreak. Ik heb even een blogpauze genomen en nu kan ik er weer een tijdje tegen aan.

Eerst schrijf ik een stukje over de winterbreak en dan ga ik weer in op de wekelijkse gebeurtenissen hier in Duino.

In the winterbreak is er tamelijk veel gebeurd. in het kort was het relaxed, verfrissend, confronterend, reflecterend en anders dan anders. Allereerst was er natuurlijk het terugkomen in mijn oude vertrouwde omgeving. Voor mij was het wel even wennen want ik had een nieuwe kamer. Wat vooral speciaal was en het is het nog steeds is het thema van het 'thuiskomen'. Wat is mijn relatie met wat ik thuis kan noemen? Is dat huis in Nederland nog wel 'thuis'. in het begin voelde dat niet helemaal zo, maar langzemerhand kwam het terug. Het mooiste wat ik me realiseerde was dat thuis datgene is waar mijn ziel en lichaam zich prettig voelt.

Ik had ook best wel wat rust nodig. Ik was op zijn zachtst gezegd gesloopt. Dus slapen was wel even belangrijk. Verder bezoek aan vrienden, een paar UWC meeting om te horen hoe het met mijn co-years ging, bezoek aan mijn oude school (wat best wel leuk was) en een relatie die uitging.

Na twee weken thuis ben ik met mijn familie naar Zwitserland geweest om te skien en een beetje mijn hoofd leeg te maken en mezelf mentaal op te frissen voor het komende jaar. Op oudejaars avond kwam Hemayat (Bangladesh) aan. Dat werd heel gezellig. Hij ging voor het eerst sleeen en ik heb hem zelfs een beetje leren skien. Daarna kwam hij met ons mee naar Nederland. Hij wilde graag veel steden zien zoals Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Voor mij was het bijzonder om Nederland is vanuit het perspectief van een ander mee te maken. Verder was het ook eindelijk eens een keer winter in Nederland en dat betekende schaatsen. Jippie, daar heb ik nog lekker even van genoten. Helaas moest ik nog wat schooldingetjes afhebben. Ook nog wat fijne dingen met mijn familie gedaan en ben ik nog naar de UWC NL infodag geweest en heb ik samen met Hemayat en Nienke geprobeerd om komende eerstejaars over the halen om vooral voor UWCAd the gaan. Zondag was het alweer tijd om te vertrekken. Het vreemde was dat ik er nog helemaal niet zo naar verlangde om terug te gaan. Ik had nog wel een weekje willen blijven. Eerst op Schiphol Hemayat uitzwaaien (hij ging met een andere vluchte) en daarna even ontbijten en mijn ouders een hele dikke knuffel geven. Ik vond het wel lekker in Nederland.

Eenmaal weer op Adriatic College moest ik mijn kamer een grote schoonmaak geven om het een beetje stofvrij te maken en was het vooral uitpakken. Ik vond het gaaf om iedereen weer tegen te komen en heel veel knuffels te geven. Daarna kwamen natuurlijk alle vakantie verhalen en maandag moest ik weel naar school. Het was heerlijk om er weer te zijn. Veel inspirerende en goede gesprekken gehad.

Dinsdag was wel een bijzondere dag. Met mijn social service zijn we verder gegaan met workshops voorbereiden en met current affairs gingen we discussieren over de Israer-Palestijnse oorlog. Het interessante was dat Oded (Israel) zijn eigen land sterk verdedigde en aan de andere kant was er Yacoub (Jordanie) die Palestina verdedigde. Het interessantste voor mij was om te zien hoe lastig of zelfs bijna onmogelijk het voor hen was om echt naar elkaar te luisteren en tot een toenadering te komen. Het hele probleem dat er speelt maar dan in het klein leek het wel.

Woensdag heb ik niet zoveel gedaan. Vooral geslapen eigenlijk. Ik merkte namelijk dat ik de eerste dagen nogal slaperig was zonder dat ik een slaaptekort had. Blijkbaar had ik ook mijn nieuwe Physical Activity, karate, gemist want die was Woensdagavond.

Donderdag heb ik met Hani (Palestina) over het conflict gepraat. Ik vind zijn standpunt wel mooi. Hij wil gewoon dat er vrede komt tussen beide partijen en voelt geen haat of woede. Hij is vooral bezorgd om zijn familie en vrienden. Een van zijn vrienden heeft ook zijn fimilie verloren.

Vrijdag ben ik bezig geweest met posters maken voor een energy saving week die ik aan het medeorganiseren ben. En 's avonds heb ik film van Rowan Akinsons shows gekeken.
Vlak voordag ik naar bed ging overtuigde Francesco mij om te proberen met de ski trip mee te gaan. Er was een grote kans dat er een plek vrij zou zijn.

Zaterdag was het dus vroeg opstaan en omdat er een paar plaatsjes vrij waren heb ik kunnen skien. Dat was geweldig! In winter wonderland. De meeste van de goep konden nog niet skien en die kregen eerst lessen. Daarna, toen er een paar goed genoeg waren om de berg op te nemen heb ik samen met Joar (Noorwegen) wat instructie gegeven. Een geweldige ervaring en volgende week ga ik weer proberen om mee te gaan. Dan kan ik vier keer skien. Ik zit namelijk in de tweede groep.
's Avonds was er nog een Black and White party waar iedereen in Black of/en White moest komen en daarna nog een gezellige afterpary in Mickey's (de dorpskroeg) met latino muziek.

En nu ga ik even lunchen en daarna lab reports en essays schrijven.

Geniet van de komende week en nog een inspirerend, liefdevol en bruisend 2009.

Christof


  • 18 Januari 2009 - 11:56

    Mirjam (moeder Nienk:

    Ha Christof, weer helemaal op je plek zie ik. Heb begrepen dat het tweede semester zwaarder wordt dan het eerste, dus een tip van een 'buitenstaander': houd je slaapuren in de gaten, zodat je ten volste van alles kunt ervaren en meemaken.

    Wat een wijze jongen, Hani!

    Tot volgende week?!
    Groet, Mirjam

  • 18 Januari 2009 - 12:43

    Akkie:

    Hoi Christof,
    gelukkig weer uitgerust en wel op school en je plek. Hopelijk voelen je lichaam en ziel zich daar lekker?
    Je bent in iedergeval weer goed bezig, zo heb ik je ondertussen wel leren kennen, en dat vinden wij erg leuk.
    Heel veel succes deze periode, en wie weet komt het wel tot een ontmoeting met Isabelle aan de overkant van het water !

    groetjes Akkie en fam.

  • 18 Januari 2009 - 18:24

    Sarah:

    Lieve Chris, Wat ben je weer lekker bezig in Duino, de bijzondere ontmoetingen weer, de energy saving week, de gesprekken over het israelisch-palestijns vraagstuk,lekker skiën, klinkt heel goed.
    Dikke hug,

    Mamma.

  • 19 Januari 2009 - 17:00

    Nicoline Cornelissen:

    Hoi Christof,
    Een nieuw semester en wil je vertellen dat ik graag al je belevenissen mee lees. Fijn dat je weer helemaal uitgerust bent en je weer helemaal thuis voelt. Het valt me op dat de manier waarop je alles beschrijft en dus beleeft heel intensief is. Je denkt overal overna en dat kost gewoon heel veel energie!! Hoop dat je wederom een hele goede tijd tegemoet gaat, blijf maar genieten en hoop dat je dit seizoen veel mee kunt gaan skieen. groet, Nicoline ( moeder Noor)

  • 19 Januari 2009 - 20:10

    Joyce Saman:

    Hallo Christof,
    Winterbreak voorbij en wat heerlijk om te vernemen dat ook jij je blog weer helemaal geupdated hebt. Ik heb weer enorm van je verslag genoten. Volgens mij heb je een heerlijke break gehad en ben je goed bij geslapen, want je alinea over "rust nodig"herkende ik direct van Daniek.
    Nou, bij deze een geweldig tweede semester in alle opzichten en we zien uit naar je volgende bericht.
    Groeten Joyce Saman en familie

  • 20 Januari 2009 - 13:35

    Lobke:

    Hee, ik was op de infodag en ben een nichtje van Bart (USA). Door jullie vertellen is Italie toch mooi op een tweede plaats geeindigd in mijn lijst met voorkeuren (alles is gister met de post meegegaan!)! Hopelijk wen je weer aan de weinige uurtjes slaap :P Ciao!

  • 20 Januari 2009 - 17:42

    Sicco:

    Hoi Christof, wat een aktie: Italie, Nederland, reizen, skieen,internationale discussies. het klinkt alemaal heel energetisch. Wat is er belangrijker dan te praten over de grote wereldgebeurtenissen met mensen uit die gebieden zelf? Hier worden kiemen gezaaid, relaties gelegd die ooit hun vruchten zullen dragn En zelf maak je ook belangrijke besluiten! Sterkte. Sicco

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Christof

Actief sinds 16 April 2008
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 59691

Voorgaande reizen:

05 Juni 2010 - 01 Augustus 2010

Middle East

28 Augustus 2009 - 26 Mei 2010

UWCAd year 2

28 Augustus 2008 - 25 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: