Vasten - Reisverslag uit Duino, Italië van Christof Ephraïm - WaarBenJij.nu Vasten - Reisverslag uit Duino, Italië van Christof Ephraïm - WaarBenJij.nu

Vasten

Door: Christof

Blijf op de hoogte en volg Christof

13 September 2009 | Italië, Duino

Heey Lieve Mensen,

Hier even een korte update van deze week. Lang zal het niet zijn (denk ik) omdat er deze week nou niet heel veel is gebeurd. Het was vooral een week waarin ik merkte dat ik dit jaar heel streng voor mezelf moet zijn en waarin ik niet veel kon doen vanwege de Ramadan. Ik ben namelijk aan het vasten.

Laat ik daar dan maar mee beginnen. Ik doe het nu twee weken, want de dag dat ik hier definitief arriveerde sprak ik erover met mijn roommate Hemayat uit Bangladesh en omdat hij een standvastig moslim is, is hij tijdens de Ramadan aan het vasten (de meeste andere moslims hier doen het niet omdat vasten voor het een vooral cultuur islamitische gewoonte is en niet een spiritueel islamitische gewoonte die het hoort te zijn. Ten minste dat is wat zij mij vertelden). Na een lang gesprek erover met hem en een aantal anderen besloot ik met drie anderen om ook te gaan vasten. Dat is dus niet drinken (alcohol) en niet schelden in het algemeen en tussen zonsopgang en zonsondergang niet eten en drinken. Ik vast voor verschillende redenen. Ik kan het niet vanuit een religieus perspectief doen omdat ik geen moslim ben en vanuit een cultuur perspectief ook niet omdat het iets is waar ik louter zelf voor kies en omdat ik niet in een islamitische gemeenschap woon hier. Mijn motieven zijn dus puur persoonlijk. Ten eerste is het solidariteit met de vastenden hier. Ten tweede is het om te voelen wat echte honger is (een bij-effect is dat als ik iets eet het veel beter smaakt), ten derde doe ik het voor discipline; in het begin was het heel lastig om lekkere dingen te weerstaan, nu kan ik rustig een uur met een heerlijke perzik rondlopen zonder het verlangen te hebben de perzik op te eten. Het geeft mij het zelfvertrouwen en de kracht dat ik in mijn wensen en streven sterker in mijn schoenen sta. Mijn vierde reden is eigenlijk om mijn organen wat meer rust te gunnen. Normaal eet ik hier de hele dag door en omdat ik ook heel langzaam eet is mijn lichaam dus de hele tijd bezig eten te verwerken. Zo voelt het best onstpannen.

Nu is het natuurlik zo dat het hier best warm is en dat in combinatie met niet drinken en eten vanwege het vasten is vrij zwaar en als ik niet uitkijk heel ongezond. Vandaar dat ik elke avond ongeveer 3.5 liter water drink om het overdag uit te kunnen houden. Verder moet ik ook heel verzichtig zijn en niet veel aan fysieke activiteiten doen. Verder gaat het prima, wel ben ik een kilootje afgevallen denk ik. Nu, na twee weken ga ik er ook mee stoppen omdat ik graag weer wil gaan sporten en de redenen waarvoor ik vast zijn vervuld. Morgen ga ik weer normaal eten. Ik heb het tot nu toe gezond doorstaan.

Naast het vasten om, was er natuurlijk ook school en ik merkte dat ik nu al aan hard aan de bak moet, niet alleen mijn Extended Essay en TOK, maar ook gewone school dingetjes. Tijdens de week ben ik vooral aan het werken en in de weekend aan het socializen. Ik moet nu trouwens wel. World Literature volgen dus heb ik slechts drie vrije uren en een extra klas om mijn Engelse woordenschat te verrrijken.

Dit was het voor nu. Tot volgende week en zou iemand in een reactie kunnen schrijven wat er in Nederland gebeurd. Ik heb namelijk geen idee...

Christof

  • 13 September 2009 - 13:01

    Margreet:

    Dag Christoff, Ik vind dit een hele bijzondere actie, maar heel goed passend binnen alle mogelijkheden en ervaringen van een UWC! Je bewustworden van andere culturen gaat zo net weer een stapje verder! Ik wens je alvast een prachtig suikerfeest!

  • 13 September 2009 - 13:38

    Mirjam (moeder NIenk:

    Niet veel spannends, hoor - Christof. Behalve dat natuurlijk de miljoenennota weer voortijdig is uitgelekt.
    Maxima en Willem Alexander zijn in New York geweest ivm 400 jarig bestaan en relatie met Nederland (zelfs op bezoek geweest bij Obama). Clijsters wint US Open. Wilders moet in januari voorkomen voor zijn uitlatingen. De 100 miljoenste gast op de Efteling is in de bloemetjes gezet. De AEX gaat weer de goede kant op. Veel mensen met een hypotheek bij de DSB blijken zwaar gedupeerd. Ikea heeft contract verbroken met Chinese bedrijven die levende ganzen plukken (hebben dekbedden hiervan uit de schappen gehaald). Commissaris van de Koningin Borghouts neemt ontslag na gedoe met declareerbonnetjes. NL gewonnen van Schotland met voetbal (kwalificatie was er al, maar toch leuk). Herdenking 11 september etc., etc.

    Goed van jou, dat solidair meedoen met vasten! En goed voor jou!
    Zet hem op deze week. Groetjes, Mirjam

  • 13 September 2009 - 13:48

    Nicoline Cornelissen:

    Hoi Christof,
    Ik moet altijd even nadenken na jouw berichten. Je leeft zo bewust en intensief, er zit altijd een bedoeling achter en een zeker opdracht. Mooi!
    Fijn dat Mirjam je weer een update heeft gegeven van de laaste nederlandse nieuwtjes. Christof maak er maar weer een mooie week van, veel groeten Nicoline

  • 13 September 2009 - 16:27

    Sarah:

    Ha lieverd, bijzonder om van je te horen hoe jij, het vasten beleefd hebt en ook bijzonder dat Elisa, het uit solidariteit, vandaag overgenomen heeft. Zo maken wij het in het gezin ook van dichtbij mee.
    Veel succes met alles,
    mamma

  • 16 September 2009 - 09:42

    Akkie:

    Dit is weer zo'n mooie bewustwordingsactie van je Christof, bewondering heb ik voor de manier hoe jij met je leven omgaat. Ik word er altijd een beetje stil van, als je me niet aan het lachen maakt !
    Hoop je gauw weer te lezen, ik was nl. nogal achter met mijn reacties.
    Volg je de reis van de Beagle ook op www.beagle.vpro.nl ?

    groetjes Akkie


  • 16 September 2009 - 21:37

    Christof:

    Heel veel dank voor het nieuws. Nu heb ik ook weer een beetje het idee wat er thuis gebeurd. Ik ben soms bang dat ik mijn verbinding met mijn roots een beetje verlies. Dit is daar een uiting van denk ik. En ook bedankt voor jullie mooie reacties. Dat kan ik goed gebruiken. Op het moment heb ik het verschrikkelijk druk. Het lukt me nog wel om genoeg slaap te krijgen. Hoe het voor mij voelt kan ik het best op de volgende manier beschrijven: Er is een weegschaal met twee schalen. Ik ben de weger van de weegschaal en ik moet drie dingen tegelijk wegen terwijl ik er maar twee geheel kan balanceren zonder moeilijkheden met de derede te krijgen. Ik hoop dat jullie het begrijpen. Tegelijkertijd krijg ik hier ook heerlijk veel inspiratie. Hahaha, Dat was een lange reaktie. En al die serieuze bezigheden relativerend: Vandaag was het hondeweer in Duino, heerlijk. De temperatuur is goed dus ging ik halfnaakt door de regen rennen en in plassen springen! Iedereen verklaarde me voor gek (daar was ik het ook mee eens) en het was fantastisch. Een echte natuur ervaring. Wauw!

    Christof

  • 17 September 2009 - 07:43

    Nicoline Cornelissen:

    Hoi Christof,

    Ik herken dat gevoel wel, je blijft jongleren, probeert steeds al die ballen in de lucht te houden. Gaat je echt wel lukken! , soms valt er een, niet erg, even pas op de plaats, en je stapt er weer in! Zet hem op, groet, Nicoline

  • 18 September 2009 - 07:03

    Joyce Saman:

    He Christof,
    Ben nogal achter met het lezen van jullie blogs, dus vanochtend neem ik eens extra de tijd.
    Wat een intensieve weken heb je alweer achter de rug. Hoop dat het eten je weer lekker smaakt.
    Succes met alles en tot de volgende blog.
    Hartelijke groet Joyce Saman

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Duino

Christof

Actief sinds 16 April 2008
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 59689

Voorgaande reizen:

05 Juni 2010 - 01 Augustus 2010

Middle East

28 Augustus 2009 - 26 Mei 2010

UWCAd year 2

28 Augustus 2008 - 25 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: